Meld je nu aan voor het laatste nieuws!

The Troupe

Het Oog van Leonardo

Muziektheatervoorstelling van Egon Kracht & The Troupe
Première: 10 oktober 2013

Muziek: Egon Kracht
Tekst: Martijn van Calmthout, Hetty Kleinloog, Michiel Westbeek, Noortje Braat
Regie: Eva Bauknecht
Ontwerp: Peter Zegveld, Maarten Verheggen
Uitvoering: Linda van Hoeckel (zang), Mark Omvlee (zang), Henk Zwart (zang), Noortje Braat (zang, viool), Michiel van Dijk (saxofoons, klarinetten), Freek Kroon (slagwerk), Milan Kracht (gitaar), Egon Kracht (bas)
Lichttechniek: Maarten Verheggen
Geluidstechniek: Edwin Smets
Productie: Prompt Muziektheaterproducties i.s.m. KADIJK cultuur
Artwork: Edd Amsterdam
Internettechniek: DominiMedia

Het Oog van Leonardo is de nieuwe muziektheatervoorstelling van Egon Kracht & The Troupe. Het Oog van Leonardo is geïnspireerd op het leven en werk van Leonardo da Vinci. Deze wetenschapper, beeldend kunstenaar, filosoof, uitvinder etc. is van grote waarde geweest voor de ontwikkeling van de kunst en de wetenschap. Hoewel zeer populair en aansprekend, is Leonardo da Vinci in de podiumkunsten zelden onderwerp geweest. De wereld en levensloop van Leonardo da Vinci bieden echter een spectaculaire hoeveelheid onderwerpen en ingangen voor een inspirerend verhaal.

Het Oog van LeonardoDe volledig in het Nederlands gezongen voorstelling wordt uitgevoerd door The Troupe. Het team van spelers en makers is een uitzonderlijke mix van musici uit de pop, jazz en klassieke muziek, dichters, cabaretiers, acteurs, wetenschappers en beeldend kunstenaars. De vele facetten uit het wetenschappelijke en artistieke werk van de multigetalenteerde Leonardo da Vinci worden belicht en bezongen in een verhaal dat gaat over observeren, verwondering, nieuwsgierigheid, experiment, creativiteit, fantasie en magie.
De makers willen de tijd stil zetten, om de Renaissance te kunnen vatten en het heden opnieuw op te bouwen. Een heden waarin alles verschuift en waarin Leonardo’s open blik voor velen een bron van inspiratie zal zijn.

Leonardo da Vinci wijdde zijn leven aan de kunst en de wetenschap, gedreven door nieuwsgierigheid, schoonheid en creativiteit. Niets ontging hem; alles wat zijn ogen zagen, werd geobserveerd, onderzocht en kreeg een verhandeling in zijn aantekenboeken die hij altijd bij zich droeg. Zijn studies zijn nog altijd indrukwekkend en veel van zijn observaties blijven geldig. Daarnaast stelden zijn tomeloze fantasie en creativiteit hem in staat om kunst te maken en uitvindingen te doen waar de huidige technologieën nog steeds schatplichtig aan zijn.

Het Oog van Leonardo vormt het eerste deel van een trilogie. Het Oog van Leonardo gaat 10 oktober 2013 in première in de Stadsschouwburg in Velsen en maakt tot en met december 2013 een tournee langs de Nederlandse theaters. Zie speellijst

Het Oog van Leonardo wordt ondersteund door een Comité van Aanbeveling, bestaande uit Hans Onno van den Berg (vm voorzitter VSCD); Garrelt Verhoeven (hoofdconservator Bijzondere Collecties UvA); Michael Kwakkelstein (Da Vinci-kenner); Dave Blank (directeur Instituut voor Nanotechnologie); Thekla Reuten (actrice) en Peter Blok (acteur).


Stabat Mater Stabat Pater

Een moderne klassieker

Stabat mater dolorosa (De moeder stond door smart bevangen) zijn de beginwoorden van een gedicht op Maria in haar verdriet om haar zoon. De prachtige tekst in het Latijn stamt uit de dertiende eeuw en is sindsdien een inspiratiebron voor vele componisten. Na o.a. Palestrina, Pergolesi, Vivaldi, Haydn en Pärt voegde componist Egon Kracht in 2011 een nieuw Stabat Mater toe aan het wereldrepertoire.

Aan wat in essentie de beschrijving van de moederliefde is, geeft Egon Kracht in zijn hedendaagse bespiegeling ook het verdriet van de vader een stem; Stabat Pater naast Stabat Mater.
Zoals Kracht eerder deed in de Judas Passion, ontvouwt hij het menselijke in een van oudsher diep religieuze tekst. De spanning tussen de vader en de moeder die een kind hebben verloren, vormt de inspriratiebron voor een nieuwe toonzetting.

Stabat mater, stabat pater van Egon Kracht wordt uitgevoerd door The Troupe;
Elisa Roep (sopraan), Mark Omvlee (tenor), Antje Lohse (alt), Angelo Verploegen (trompet), Jakob Klaasse (orgel), Noortje Braat (viool), Diederik van Dijk (cello) en Egon Kracht (contrabas).

In het voorjaar van 2014 verscheen een SuperAudio CD met de integrale uitvoering.


WAAARDE

waaardeWAAARDE is een kameropera van Egon Kracht voor twee zangers en twee musici over vriendschap en verraad.

Twee vrienden op leeftijd, mannen die als broers samen opgroeiden, ontmoeten elkaar voor het eerst sinds hun wegen 41 jaar eerder scheidden. In een nachtelijk gesprek memoreren zij hun gemeenschappelijke jeugd, hun laatste uren samen en de tijd die verstreek sinds het afscheid. Welke rol speelde de liefde? Wilde de ene vriend de ander echt vermoorden? Was er daadwerkelijk sprake van verraad?

WAAARDE - geïnspireerd op de roman ‘Gloed’ van Sándor Marái - is een pendant van de Judas Passion waarmee Egon Kracht in het voorjaar van 2010 in première ging. Waar het passieverhaal toont hoe verraad ontstaat, laat WAAARDE de gruwelijke gevolgen ervan zien.

Voor het eerst sinds lange tijd komt Egon Kracht weer met een kleine bezetting naar de theaters. De intimiteit van het gesprek tussen de twee vrienden wordt gespiegeld in de schaal van de voorstelling. Noem het een kameropera, klein muziektheater of een muzikaal toneelstuk: Egon Kracht brengt met WAAARDE opnieuw een spannende combinatie van podiumkunsten en muziekstijlen.

Compositie: Egon Kracht
Libretto: Egon Kracht en Dick Hauser
The Troupe: Marc Drost (zang), Henk Zwart (zang), Angelo Verploegen (trompet) en Egon Kracht (contrabas)
Regie: Dick Hauser


Judas Passion

met o.a. Maarten Engeltjes en Frans van Deursen als Jezus en Judas

De Judas Passion is een nieuwe passie van Egon Kracht gebaseerd op het in 2005 herontdekte Evangelie van Judas Iskariot. Na de spraakmakende bewerking die Kracht maakte van Bachs Mattheus Passion, voegt hij nu met de Judas Passion een nieuw getoonzet lijdensverhaal toe aan de in Nederland rijke traditie. De Judas Passion geeft echter een geheel nieuwe visie op het lijden van Jezus Christus en de rol daarin van Judas Iskariot. De muziek is geïnspireerd door de klassieke en religieuze muziek en wordt uitgevoerd door The Troupe.

De Judas Passion wordt gespeeld door the Troupe, dit keer bestaande uit negen musici en 6 vocalisten. Deze passie in semitheatrale setting wordt geregisseerd door Dick Hauser. Het libretto is van Jeroen van Merwijk.

Zanger/acteur Frans van Deursen neemt de rol van Judas op zich, countertenor Maarten Engeltjes die van Jezus. Verder o.a. Elisa Roep, Murk Jiskoot, Angelo Verploegen en Michiel van Dijk.
Meer informatie: www.judaspassion.nl


The Troupe speelt Hauser Orkater – Zie de mannen vallen

Hauser Orkater bracht tussen 1972 en 1980 een vorm van muziektheater die het toenmalige publiek direct aansprak. De expressieve en absurdistische mix van theater, mime en popmuziek was destijds volkomen nieuw en maakte snel school in Nederland. In die tijd was Nederlandstalige popmuziek nog zeldzaam…

Tijdens het Juttersfestival 2009 bracht The Troupe een nieuwe productie waarbij rijkelijk geput is uit het repertoire van Hauser Orkater. Samen met Maarten van Roozendaal , Frans van Deursen, plus enkele Hauser Orkaterleden, haalden zij in een zinderende voorstelling herinneringen op, en bliezen zij de muziek van deze legendarische groep op geheel eigen wijze nieuw leven in.

Op dit moment wordt gewerkt aan een vervolg van het project in 2010. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen via e-mail: kantoorprompt@hetnet.nl.

Recensie De Volkskrant 6 juli 2009

Recensie Noord Hollands Dagblad 6 juli 2009


De verleiding van Harry Faust

Na Frank Zappa’s satirische rockopera Joe’s Garage brengen Egon Kracht & the Troupe nu uit eigen koker De verleiding van Harry Faust. De Faust van good old Goethe dient als inspiratie voor het genadeloos en humoristisch uitbenen van de huidige tijdgeest.

In een stampende rockopera komen de bekende personages uit de late romantiek de eenentwintigste eeuw binnen, alwaar zij stuk voor stuk zwichten voor de verleidingen van deze tijd. Een tijd waarin alles lijkt te draaien om het scoren van 15 minutes of fame. Waarin elke zichzelf respecterende nitwit bereid is zijn ziel en zaligheid te verkopen, teneinde met zijn kokosnoot op tv te komen. Een tijd waarin talent allang geen voorwaarde meer is voor succes. Waarin de macht van de media bovenaardse proporties aanneemt. Een tijd van snelle kicks, korte trends, ééndagsvliegen en snel verworven roem. We dansen als motten om de sterren en schroeien onze vleugels...

De verleiding van Harry Faust is een concertante rockopera waarin alle personages door Egon Kracht & the Troupe vertolkt worden. Zij vertellen Harry’s verhaal met behulp van scherpe, ironische songs over de fenomenen van deze tijd. En met heel veel muziek. Maar dat spreekt.

Frans van Deursen: zang • Jeroen Zijlstra: zang en trompet • Rutger Molenkamp: saxofoons Milan Kracht: gitaar • Jan-Peter Bast: toetsen • Egon Kracht: bas • Murk Jiskoot: percussie Freek Kroon: drums

Teksten: Frans van Deursen
Composities: Rutger Molenkamp, Frans van Deursen en Egon Kracht


Mattheus Passion

In 2002 maakte Egon Kracht geheel in overeenstemming met het muzikale gedachtegoed van Johann Sebastian Bach, een alternatieve, instrumentale Mattheus Passion. De vele liefhebbers van dit meesterwerk herkennen de muziek en zijn tegelijkertijd blij verrast door de nieuwe, frisse aanpak en zijn verbaast over de tijdloze schoonheid van de muziek.

uit de pers
“Het is een bijzondere ervaring om de Mattheus Passion van Egon Kracht te ondergaan. Kracht nadert de componist Bach tot op het bot. Hij laat veel weg, maar openbaart de kern. Hij laat horen waar het om gaat, waarom deze muziek zo bijzonder is en nog altijd de ziel kan raken.”

“Het helpt als je hem een beetje kent, de Mattheus Passion. Want dan hoor je pas hoe slim en liefdevol, hoe trouw en hoe creatief Egon Kracht Bachs meesterwerk concentreerde en omwerkte tot een eigenzinnige tocht voor the Troupe. Deze Mattheus klinkt heel erg Bach, en fabelachtig fris.”

“Het overdonderendst aan dit project is vooral het ongehoorde enthousiasme, de lol, het speelplezier dat Bachs Mattheus opwekt. De inventiviteit waarmee de recitatieven, aria’s en koren in een stralend nieuw jasje worden geholpen en het meesterschap waarmee gespeeld wordt.”

“Kracht maakt van Bachs lange lijdensverhaal een impressionistisch portret. Hij focust op de hoogtepunten, maar neemt voldoende details op om de sfeer van het werk te behouden. En dat levert een korte, maar heel krachtige en vooral levendige Mattheus op.”

De Mattheus Passion van Kracht wordt gespeeld door the Troupe;

Egon Kracht - bas • Jan-Peter Bast – Hammondorgel • Vera van der Bie - viool • Michiel van Dijk - rieten • Murk Jiskoot - percussie • Milan Kracht – gitaar • Angelo Verploegen – trompet


Joe's Garage

van Frank Zappa

Joe’s Garage dateert uit 1979. Het gaat over een jongen die niets liever wil dan gitaar spelen. Maar de kerk, de overheid of de buurvrouw houden hem tegen. Een triest en aangrijpend verhaal. Onder muzikale leiding van Egon Kracht én met toestemming van de Erven Zappa is The Troupe er in geslaagd de uitvoering van Joe’s Garage ver voorbij het nostalgisch gehalte te tillen. Dat komt door een sterke bezetting met, naast de virtuoze musici van The Troupe, Jeroen Zijlstra in de rol van Joe en een zeer sterke Frans van Deursen voor de vocale partijen van Frank Zappa.

Ook de thema’s en personages van Joe’s Garage zijn voor een groot deel onverminderd actueel en tegelijk bizar en absurd, de combinatie waar Zappa patent op had. De voorstelling blijkt hierdoor ook zeer geschikt voor bezoekers die het werk van Zappa niet kennen.

De samenstelling van The Troupe voor Joe’s Garage: Frans van Deursen (zang), Jeroen Zijlstra (zang, trompet), Milan Kracht (gitaar), Jan-Peter Bast (keyboards), Murk Jiskoot (percussie), Freek Kroon (drums), Rutger Molenkamp (tenorsaxofoon), Egon Kracht (bas).

Uit de pers:
“…de leukste gitaarhappening van het seizoen…” – de Volkskrant
“…een prachtig, zeer strak gespeeld, twee uur durend bombardement van humor en tragiek in muziek en zang…” – Trouw
“…deze formatie doet beslist niet onder voor de vele Zappa tribute-bands met talloze ex-Zappabandleden…” – Noordhollands Dagblad